Sophanteringen

Tyvärr har Stockholmsstad problem med sophämtningen igen.

Detta är felanmält flertalet gånger och styrelsen kan inget göra eftersom sophanteringen är ett tvingande avtal.

Vänligen släng inga sopor utanför sopbehållarna. Det drar till sig skadedjur.

Lämna istället dina sopor i den tillfälliga sopcontainern vid korsningen Fredrika Bremens gata / Fruängsgatan.

Gårdstädning 28 oktober

Nu är det dags för gårdsstädning.

Vi träffas på gården kl. 10:00 – ca. 16:00, lördagen den 28 oktober.

Föreningen bjuder som vanligt på lunch till alla som hjälper till och städar.

I samband med gårdsstädningen kommer alla trapphus och källarutrymmen att tömmas på saker som inte är på avsedd plats. Så har du ex. saker utanför ditt källarförråd eller i trapphuset så som blommor, mattor, prydnader m.fl. kommer dessa saker att slängas.

Kom även ihåg att märka din cykel både i cykelrummen och på gården, märkning sker med datum, namn och lägenhetsnummer. cyklar som står och är i obrukbart skick kommer att slängas om du inte märkt dem.

Välkommen!
Styrelsen Brf. Långpannan

Välkommen på husmöte

Alla boende på Hanna Rydhs gata inbjuds till husmöten.
Under husmötet informerar styrelsen om vad som sker just nu. Det kommer även att finnas tid till att ställa frågor.

Kan du inte delta för tiden gällande ditt hus är du självklart välkommen på det andra datumet.

Plats: Lokalen vid port 48 ingång kortsidan

Tid: 17 Oktober kl 18:30 – Hus 1 – 4 (port 2 – 24)
       19 Oktober kl. 18:30 – Hus 5 – 8 (port 26 – 48)

Skulle det bli fullt blir det en till dragning kl. 19:30 samma kväll.

Välkommen!
Styrelsen Brf. Långpannan

Driftstörningar i sophämtningen i Stockholm

Från och med den 1 oktober har Stockholm vatten och avfall lagt om sin sophämtning till en ny underentreprenör.
Omläggningen är ett viktigt steg för att Stockholm stad ska nå visionen om en hållbar stad där en större allt större del av soporna återvinns och utsläppen av växthusgaser minskar.

Man har under en längre period förberett förändringen men under en inkörningsperiod finns risk för förseningar eftersom många sophämtare är nya i sitt område.

Under veckan som föregick entreprenörsbytet tömdes tyvärr inte alla sopor i Stockholm. Det har resulterat i många fulla behållare runt om i Stockholm.
Stockholm stad arbetar med entreprenören för att lösa detta så fort som möjligt.
Stockholm vatten och avfall ber alla Stockholmare om hjälp med att göra övergången så smidig som möjligt genom att sortera soporna extra noggrant.

Stockholm vatten och avfall uppmanar alla kunder att anmäla varje utebliven hämtning. Anmälan görs i första hand via e-tjänsten om du är fastighetsägare. I andra hand via webbformulär eller mejl. Om du är boende i flerfamiljshus kan du mejla till kund@svoa.se. Kundtjänst tar hand om reklamationer även utanför telefontid.
Alla inkomna reklamationer registreras och skickas till entreprenören.

Föreningen har idag den 9 oktober anmält utebliven sophämtning på Hanna Rydhs gata.

Renoveringen av balkonger och tak är klar

Idag var slutbesiktningen för renoveringen av balkonger och tak med godkänt resultat.

Det finns ett antal slutliga anmärkningar kvar som kommer att åtgärdas under oktober. De boende som behöver lämna tillträde till sina lägenheter för att åtgärda dessa anmärkningar kommer att aviseras av Bernin bygg.

Alla har fått möjlighet att inkomma med ev. anmärkningar på balkongen och de som har hört av sig har vi varit och kollat hos idag. Jag kommer senare att svara alla som hört av sig med vad besiktningsmannen gjorde för bedömning.

Under oktober kommer en instruktion om hur du underhåller och vårdar din balkong. Undrar du över något är det bara att höra av dig mer mejl eller telefon.

Tack alla för att ni stått ut med renoveringen och speciellt er som fick ha byggnadsställning hela sommaren.
/Staffan

Driftstörningar i sophämtningen i Stockholm

Från Stockholm vatten hemsida:

Vi har driftstörningar i hämtningen av hushållsavfall i säck och kärl men vi kan se en tydlig minskning i antalet reklamationer. Ett intensivt arbete för att åtgärda störningarna pågår hos både entreprenören och Stockholm Vatten och Avfall.

Under helgen har vår entreprenör kört med ett stort antal bilar för att komma ikapp med reklamationerna. Vi tackar alla våra kunder för visat tålamod!

Anmäl utebliven sophämtning

Vi har fortsatt hög beredskap för att ta hand om reklamationer och vi uppmanar våra kunder att anmäla varje utebliven hämtning. Anmälan görs i första hand via e-tjänsten om du är fastighetsägare. I andra hand via webbformulär eller mejl. Om du är boende i flerfamiljshus kan du mejla till kund@svoa.se Kundtjänst tar hand om reklamationer även utanför telefontid. Alla inkomna reklamationer registreras och skickas till entreprenören.

Sortera ut förpackningar och matavfall

Vi ber er att underlätta för hämtpersonalen genom att lämna soprum öppna och ställa kärlen framme, om det går. För att minska mängden sopor ber vi om hjälp med att sortera ut förpackningar, och om möjligt även matavfall. Förpackningsinsamlingen och matavfallsinsamlingen fungerar som vanligt.

Containrar för hushållssopor

Containrar för hushållssopor (ej grovavfall) finns uppställda runt om i Stockholm och de töms dagligen. Titta på kartor över områden.

Stort tack för visat tålamod!

Byggfest på Hanna Rydh lördagen den 19 augusti 2017

Lördagen den 19 augusti inbjudes alla boende på Hanna Rydhs gata till byggfest.

Detta för att fira att vår byggnadsrenovering av tak och balkonger närmar sig sitt slut.

För anmälan använd talongen som har kommit i brevlådan. Ange hur många vuxna respektive barn som kommer samt namn på familjen. Senaste anmälningsdag är den 13 augusti till Eira Fuchs i port 4.

Vi samlas kl 14:00 på gården för en (alkoholfri) välkomstdrink. Därefter serveras middag bestående av italiensk buffé. Medtag egen dryck.

Varmt välkomna hälsar styrelsen!

Nya regler kring elsäkerhet för fastighetsägare och boende

Information från Fastighetsägarna (en av våra förvaltare).
Den 1 juli 2017 träder en ny elsäkerhetslag i kraft. Syftet med de nya reglerna är bland annat att ge fastighetsägare och boende utökat skydd och säkerhet vid elinstallationsarbeten.
I praktiken innebär det att du som beställare har en skyldighet att kontrollera att firman du anlitar för elinstallation är godkänd enligt lagen. Det kan du göra genom Elsäkerhetsverkets e-tjänst ”Kolla elföretaget” som kommer att vara tillgängligt för alla dygnet runt årets alla dagar.

Fastighetsföretag som utför elinstallationsarbeten själva, t ex genom egna fastighetsskötare, kommer att klassas som elinstallationsföretag. Det innebär att man måste uppfylla regelverket, ha ett egenkontrollsystem och se till att personerna som utför arbetet har rätt behörighet.

Vi har tagit fram ett faktablad med den information du behöver ha koll på som fastighetsägare.

Du kan även läsa mer om de nya reglerna på Elsäkerhetsverkets webbplats.

Källa: Fastighetsägarna

Glädjande besked från Telia

KANALERNA FRÅN DISCOVERY ÄR TILLBAKA

Glädjande besked till alla våra kunder – vi har idag kommit överens med Discovery om ett nytt avtal. Det innebär att vi nu sänder alla Discoverys kanaler som vanligt igen. Vi vill rikta ett stort tack till er för ert stöd och tålamod!

Vi meddelar nu våra slutkunder om ovan och hänvisar frågor till telia.se/tvinfo som hålls uppdaterad med den senaste informationen. Får ni frågor är det till telia.se/tvinfo som ni hänvisar.

Har du ytterligare frågor är du såklart välkommen att kontakta din ordinarie kontaktperson hos oss.

Hälsningar
Telia

Uppdaterad information från Telia

Discoverykanaler försvinner

Vi på Telia och en av våra leverantörer av tv-kanaler, Discovery, har inte kommit överens om ett nytt avtal. Det innebär att från och med 8 juni 2017 kommer vi inte längre att kunna sända Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1, Eurosport 2, Discovery, Discovery Science, Discovery World, ID, TLC, Animal Planet. Detta gäller även motsvarande HD-kanaler.

Istället erbjuds kunderna tills vidare ett nytt spännande innehåll. Vi meddelar nu våra slutkunder om ovan och hänvisar dem till telia.se/tvinfo där vi förklarar varför, hur kunderna påverkas och svarar på vanliga frågor. Får ni frågor är det till telia.se/tvinfo som ni hänvisar.

Har du ytterligare frågor är du självklart välkommen att kontakta din ordinarie kontaktperson hos oss.

Hälsningar
Telia

*Även om ni har ett gruppavtal för tv som inte omfattar dessa kanaler så kan vissa av era boende ha köpt till de berörda kanalerna och vi vill därför informera er.